carolinamedc.blogg.se

Juliga biskvier

Kategori: Bakat

Julnörd som jag är så försöker jag hela sista delen av november och hela december göra så mycket julrelaterat som möjligt. Hade mandelmassa kvar från förra omgången biskvier så jag tänkte mig att pepparkaksbiskvier måste väl va gott? Jo men visst var det det! Och eftersom det snart är jul så måste man ju va snäll, så snäll att jag bjuder på receptet ;)
 
Bottnar:

200g mandelmassa
80g strösocker
55 g äggvita
 
Gör så här:
 
Dela mandelmassan i mindre bitar och lägg i en skål/bunke/blandare (har du elvisp kan det vara bra att riva mandelmassan). Tillsätt strösocker och blanda ihop till en grynig massa (har du blandare använd vingen). Häll sedan i äggvitan succesivt under omrörning och blanda till en slät massa. Fyll en spritspåse med stor, rund tyll eller utan och spritsa ca. 4 cm i diameter stora rundlar (platta till den lilla toppen som ofta blir. Ta lite vatten på fingret så kladdar det inte). Grädda mitt i ugnen på 175 grader i 10-15 minuter. Dom ska bli lätt gyllene.
 
Smörkräm:
 
125g rumsvarmt smör
1,5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
50 g mörk choklad
1 äggula
Pepparkakskrydda efter smak (jag gjorde min egen med kanel, ingefära, kardemumma, nejlika och lite muskot men vanlig köpekrydda funkar också)
 
Gör så här:
 
Smält chokladen och låt den svalna av. Vispa smöret fluffig samtidigt som du siktar ihop florsocker, vaniljsocker och pepparkakskrydda. Tillsätt florsockret skedvis under vispning. Separera ägget och ha i äggulan, även den samtidigt som du vispar. Dags för chokladen. Häll ner den i smeten när du vispar på låg hastighet. Fortsätt vispa på hög hastighet 5-10 min för att få krämen så där fluffig som man vill ha den.
 
Montering:
 
Ta loss de svala bottnarna från bakplåtspappret och vänd dom med platta sidan uppåt. Skeda, spritsa eller stryk på smörkrämen toppigt eller bulligt på bottnarna. Ställ i kyl i nån timme så att smörkrämen sätter sig. Smält sedan 200 g choklad (här kan man välja att temperera chokladen om man vill men det behövs inte) i micro eller ovanpå vattenbad. Doppa sedan biskvierna rakt ner i chokladen så att de får en jämn kant runt om. När du lyfter upp kakan från chokladen kan du fortsätta hålla den upp och ner för att sedan snurra den i en cirkelrörelse för att få bort överflödig choklad så att den inte droppar när man vänder den åt rätt håll :) När alla är doppade ställ in dom i kylen igen tills chokladen stelnat, ät sedan upp dom eller var sådär juligt snäll och bjud en vän, en granne eller nån annan på en kaka eller två ;)
 

Kommentarer

  • Frida säger:

    Men mums!

    Ska jag prova. vart har du köpt det underbara kakfatet?=)

    Svar: Ja gör det :) Det är ett iittala som jag ärvt av min farmor. Tycker också det är supermysigt!
    carolinamedc.blogg.se

    2012-11-30 | 19:27:43
    Bloggadress: http://www.mystyle.blo.gg
  • Lotta säger:

    Åh, tack för receptet!! I år ska vi för första gången fira jul här hemma i Malmö, och jag ska definitivt bjuda på dessa :-)

    Svar: Men va kul! :) Du får säga vad ni tyckte sen ;)
    carolinamedc.blogg.se

    2012-11-30 | 20:53:09
    Bloggadress: http://charlottafrihager.wordpress.com

Kommentera inlägget här: