carolinamedc.blogg.se

Att göra cakepops

Kategori: Bakat

Cakepops behöver inte vara så komplicerat att göra och behöver inte heller ta så lång tid, vilket kan göra dom till en bra grej att bjuda på vid olika tillfällen. Jag har inte hunnit göra så många i mina dar men de som blivit bäst var dom jag gjorde till Halloween förra året och dom jag gjorde till Lillkillens 1-årskalas igår. Tänkte dela med mig av "receptet" jag använt mig av.
 
Du behöver:
  • 1 pkt kakor (175g). Jag tycker kakor med fyllning är godast ;) (Jag har använt Oreos, Ballerina och Citronkakor från Göteborgskex)
  • 60-70g philadelphia (beroende på vilka kakor man använder)
  • ca. 200g valfri choklad att doppa i
  • Eventuell dekor
  • Pinnar att sätta cakepopsen på (grillpinnar eller "klubbpinnar". Klubbpinnar finns bl.a. på Panduro.)
Gör så här:
 
Mixa kakorna till ett fint smul och blanda sen ner philadelphia i önskad mängd med en sked. Rulla sedan lika stora bollar eller använd cakepop-formar (finns i olika modeller) och lägg på bakplåtspapper på en bricka/skärbräda eller dyl. När alla är rullade så kyl bollarna tills dom håller formen ca.30-60 minuter. Smält chokladen i micro eller vattenbad (häll den sedan i en skål/bunke/glas som är hög och inte bred för att kunna doppa längre utan att fylla på med choklad ;) ) och förbered pinnar och eventuell dekor. Doppa toppen på pinnen i choklad och stick sen in den i bollen rakt ovanifrån (jag brukar doppa pinnen för att den ska sitta bättre). Doppa ner den i chokladen så att det precis täcker bollen. Ta sedan upp den och snurra försiktigt för att bli av med överflödig choklad. Sätt ner cakepopen på ett annat bakplåtspapper (om du vill ha pinnen uppåt) eller ställ den i frigolit eller oasis (om du vill ha pinnen neråt). Om du ställer den på bakplåtspapper så kan man efter en stund flytta den till ett annat ställe på pappret för att undvika "fötter" på chokladen :) Medan chokladen fortfarande är "blöt", sätt fast eventuell dekor så som strössel, nötter eller sockerblommor. Sockerblommor kan även sättas fast när chokladen har stelnat genom att doppa blomman lite i choklad och sen fästa den på bollen. När man doppat färdigt ställer man in dom färdiga cakepopsen i kylen för att chokladen ska stelna. Klart!
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: